Strach ma wielkie…uszy

Muzyka filmowa od zawsze była ważnym elementem kina. Stworzyć dobrą kompozycję do filmu nie jest łatwo, tym bardziej gdy chodzi o taką produkcję jak horror czy thriller. Muzyka w filmie grozy musi przede wszystkim budować napięcie. Musi posiadać odpowiedni klimat. Horror to taki gatunek filmowy, w którym podkład muzyczny odgrywa bardzo ważną rolę. To właśnie on w wielu przypadkach pomaga spełnić najważniejszą rolę filmu grozy, czyli wzbudzenie strachu w widzach.

Muzyka w horrorze musi jak najlepiej współgrać z obrazem. Często kompozycje stworzone na potrzeby filmu, nie potrafią istnieć samodzielnie. Dopiero utwór podłożony pod obraz tworzy spójną całość. Kompozycja z filmu grozy może wydawać się chaotyczna i niezrozumiała dopiero obraz nadaje jej sens. Aby podkład muzyczny współgrał z obrazem, często organizuje się sesje muzyczne. Są to spotkania reżysera i kompozytora, którzy oglądając film omawiają konstrukcję muzyki. Dzięki temu kompozytor wie czego oczekuje reżyser.

W horrorze można wyróżnić trzy elementy: muzykę, efekty dźwiękowe i ciszę. To właśnie te elementy łącząc się, przechodząc jeden w drugi tworzą spójną oprawę dźwiękową. Muzyka w horrorze może odnosić się do konkretnych scen, wydarzeń czy zachowania bohaterów, a także do konkretnej postaci, najczęściej tej złej, nazywanej potworem, którą może być morderca lub demon. Muzyka ta jest obecna zawsze gdy potwór pojawia się lub reżyser chce zasugerować nam, że jest on blisko, mimo że nie widzimy go na ekranie.

Pisząc o kompozycjach w filmach grozy należy wspomnieć także o różnicach w muzyce w zależności od kategorii filmu. Najlepszym przykładem jest podział na klasy. Muzyka w horrorach klasy B i niższych charakteryzuje się prostotą, stworzona przy niewielkich nakładach finansowych. Stawia na krótkie, przerywane dźwięki oraz częste zmiany dynamiki. Najczęściej kompozycja wykonywana jest przy użyciu niewielu instrumentów. Muzyka często jest kiczowata, ponieważ najczęściej odnosi się do produkcji o takim klimacie. Zupełnie inaczej jest w przypadku horrorów klasy A. Gdzie kładzie się nacisk na znajomość autora w budowie klasycznej kompozycji. W muzyce tej panuje harmonia. Wykonywana jest najczęściej przez rozbudowaną orkiestrę. A kompozytor tworzy ją z wielkim wyczuciem. Muzyka w horrorach klasy A i B to zupełnie dwa różne światy.

Muzyka w horrorze to skomplikowany proces, ponieważ musi wzbudzić w widzach określone emocje oraz musi pasować do konkretnych wydarzeń. Potrzeba wiele pracy, a by stworzyć spójną całość. Mimo tak wielu filmów grozy i utworów tworzonej do nich. Rzadziej stają się one kultowe i rozpoznawalne, niż w przypadku innych kompozycji filmowych.